Każdy pracodawca związany z działem handlu, który profesjonalnie podchodzi do osiągania jak najlepszych wyników sprzedażowych wie, że za dobrymi rezultatami stoją odpowiednio przeszkoleni pracownicy. Nie wystarczy jednak zatrudnić osoby z niezbędną wiedzą i „żyłką” do handlu – jest to bowiem dziedzina bardzo dynamicznie się rozwijająca i ciągle ewoluująca.
Zmienia się nie tylko rynek i jego specyfika, ale także przepisy prawne, które zachodzące na nim procesy regulują, zmieniają się w końcu same metody sprzedażowe, które najskuteczniej prowadzą do celu. Z tego też powodu firmy, które nie chcą stać w tyle za swoja konkurencją, pragną się rozwijać i tym samym zwiększać swoje zyski powinny wysyłać swoje kadry na cykliczne szkolenia dla handlowców.
SZKOLENIA DLA HANDLOWCÓW – o czym pamiętać?
Decydując się na odpowiednie szkolenia wziąć należy pod uwagę kilka czynników:
- szkolenia powinny być dopasowane do profilu konkretnej firmy (inne szkolenia sprawdzą się w handlu bezpośrednim, inne w telemarketingu itd.),
- duże znaczenie ma forma prowadzonych zajęć – czy firma skupia się wyłącznie na przekazaniu aktualnej wiedzy teoretycznej, czy też oferuje kursy pomagające w zdobyciu umiejętności praktycznych,
- liczebność grup oraz ilość zajęć i ich częstotliwość.
Każdy z tych elementów może mieć kluczowe znaczenie dla profilu konkretnej firmy.
JAKIE SZKOLENIA DLA HANDLOWCÓW WYBRAĆ?
W ofercie firm szkoleniowych znajduje się mnóstwo różnego rodzaju kursów przeznaczonych dla handlowców. Wyróżnić można między innymi szkolenia z zakresu następujących zagadnień:
- podstawowe techniki sprzedaży,
- sprzedaż zdalna,
- negocjacje w handlu,
- wywieranie wpływu i radzenie sobie z psychomanipulacjami,
- obsługa klienta w ujęciu tradycyjnym i nowoczesnym,
- sprzedaż prowokatywna,
- inteligentny telemarketing,
- sprzedaż narracyjna,
- finalizacja sprzedaży,
- windykacja należności,
- taktyki negocjacyjne,
- telefoniczna obsługa klienta,
- obsługa klienta w trybie zdalnym i inne.
Warto także pamiętać, że praca w handlu jest dosyć wymagająca oraz stresująca, sprzedawcy mają też często do czynienia z sytuacjami konfliktowymi, spotykają się z agresją ze strony rozmówcy itd. Z tego też powodu dobrym pomysłem jest przeszkolenie swojej kadry z umiejętności takich jak:
- radzenie sobie ze stresem,
- praca pod presją czasu,
- zarządzanie konfliktem,
- work-life balance,
- unikanie wypalenia zawodowego itp.
Największym i zasobem, jakim dysponuje każda firma są jego pracownicy – dlatego też trzeba odpowiednio w nich inwestować.